Näst ut #växtkärlek

Sticklingar! Bland det roligaste som finns att pilla med i växtväg. De är söta att titta på och man sköter dom som små bebisar, tittar varje dag om det kommit några rötter. Och har ni sett att det annordnas växtbytardagar för att byta sticklingar med varandra!? Så kul ju!  Betonggruvan  är ett exempel på det.
 
Jag har alltid några sticklingar på rotning. Inte för att jag alltid tänker att jag ska driva upp en jätteplanta eller för att de måste ha massa rötter innan de ska ner i jorden utan för att jag tycker det är väldigt fint att ha små växter i vatten i små glasflaskor och glas. Det blir små stilleben. 
 
 
Funkar lika fint som snittblommor!
 
 
Sticklingen längst till vänster och den näst längst till höger går båda under namnet Tradescantia och är båda lila i färgen. Den till vänster brukar även kallas vandrande jude. 
I mitten längst upp är en liten skvättiväg som jag även visat här och som nog är lagom att plantera nu. Yey!
I mitten längst ner är en traditionell pelargonstickling som känns lite som ett måste på våren för att riktigt komma i vårstämning:) Och längst ut till höger ett palettblad, som det finns mängder av olika varianter av.
 
 
Pelargonerer är tacksamma att ta skott på och det gör du genom att bryta av där jag håller mina fingrar och sen är det bara att sätta i vatten eller trycka ner den direkt i jord.
 
 
Rätt fint i en glasburk med vatten eller hur!?
 
 
Vandrande juden växer snabbt, går att ta sticklingar på ofta och passar perfekt att ha hängande i ampel. 
Bryt av i ett veck och ta bort det nedersta bladet innan du sätter i vatten.
 
 
 
 
Sådär! På ca en vecka har det börjat växa ut små rötter och man kan plantera den, eller så låter man den stå i vatten bara.
 
 
Palettblad kan man knippsa av lite där man tycker, de får rötter oavsett. Du kan även ta några blad bara och sätta i vatten så blir det rötter på dom också. Men för att få en lite grövre stam från början så kan man med fördel knippsa av en topp och låta den få rötter. Palettblad är enkla att driva upp och att få stora, fina plantor på. Klipp ner lite ibland för att låta plantan grena ut sig och bli tjockare, eller låt växa utan att klippa för den lite rangligare modellen.
 
 
Här en en av mina palettisar som blivit ganska stor!
 
 
Då får jag önska lycka till med kommande sticklingar! Hör av dig om du vill byta någon med mig:) Antingen här, mailen eller pm på instagram.
 
//Petra
 
 
1 Guccimamma:

skriven

Vilket bra tips! =)

ha en fin dag

Svar: Varsågod:)
Petra

2 Jennifer KOSTRÅDGIVNING ONLINE:

skriven

Älskar blommor jag med och har hela lägenheten full av dem. Men borde bli bättre att ta sticklingar som prydnad!:)

Svar: Ja men testa det! Jag tycker det är roligt att nypa av o pilla med sticklingar o se dom få rötter sen:)
Petra

3 Therese:

skriven

Vilken fin palettblad du har! Har frösått palettblad för några månader sen, men tycker att bladen är lite för ljusa för min smak, din ser finare ut:)

4 Therese:

skriven

Vilken fin palettblad du har! Har frösått palettblad för några månader sen, men tycker att bladen är lite för ljusa för min smak, din ser finare ut:)

5 Therese:

skriven

Vilken fin palettblad du har! Har frösått palettblad för några månader sen, men tycker att bladen är lite för ljusa för min smak, din ser finare ut:)

Svar: Det finns ju så sjukt många olika sorter! Finns en som är svart med typ rosa kant som är väldigt fin, den är jag sugen på. Men just nu har jag lite dåligt med plats;)
Petra

Kommentera här: