En husesyn bland växterna

Efter en jobbhelg var det skönt att även måndagen var röd och att de jag bor med också var lediga så att vi fick lite tid tillsammans. En runda med vattenkannan bland växterna var välbehövlig och jag upptäckte att min ena bladkaktus, zic-zac kaktus, fått ett litet skott! Kul när det växer!
 
 
 
De båda bladen har jag fått av en tjej via instagram.
 
 
Den här kaktusen har jag fått av min sambo, den är lite dimmig i färgen. Väldigt fin tycker jag!
 
 
Svätt iväg, eller Euphorbia leuconeura, har fått sitt namn eftersom den skvätter iväg sina frön som sen kan börja gro i tex grannkrukan. Även den här har jag fått via instagram och den har verkligen vuxit till sig då den bara var några få cm hög när jag fick den.
 
Och idag planterade jag de första pelargonsticklingarna, samtidigt som snön yrde ute...
 
 
Jag har ingen aning om vad det är för sorter så det blir spännande! Jag har bestämt att inte ha så galet mycket växter på balkongen i år men några pelargoner är ett måste. Dr Westerlund har jag haft innan och skulle vilja ha i år igen. Har du någon favorit i pelargondjungeln? Kanske blir årets pelargon 2017, Kronprinsessan Mary en hit!? 
 
Med hopp om lite varmare aprilväder önskar jag en fortsatt fin tisdag /Petra
1 Maja:

skriven

Åh! Har liknande inlägg på gång imorgon faktiskt :-). Kul att få lite växtinspiriation! Den där "skvätt iväg" hade jag inte sett förut, riktigt fin.

Svar: Men vad kul! En skvätt iväg borde alla ha☺ Upptäckte härom dan att den skvätt till egna krukan så där växer en liten rackare nu🌱
Petra

Kommentera här: