Veckans höjdpunkt v.1

2018 års första Veckans höjdpunkt är här och nu händer det, Linda Hörnfeldts första bok släpps 29 januari och jag tror vi är många som kommer att ha stor glädje av den här!
 
Linda är, för er som inte vet, grundare och vd för Influencers of Sweden, InoS, Sveriges branschorganisation för social media influencers och har jobbat stenhårt för att yrket influencer också ska ses som ett riktigt yrke.
Att skapa innehåll till sina sociala kanaler tar tid och för att kunna lägga den tiden behöver man få in pengar. Så med hjälp av Lindas bok är jag säker på att att jag med fler kan utvecklas och att fortsätta skapa bra innehåll. Beställ boken här, det har jag gjort!
 
Och på tal om att skapa innehåll och att orka, både mentalt och ekonimiskt, fortsätta leverera så skrev Frida Ramstedt, Trendenser, ett väldigt bra och konkret inlägg för en tid sedan som jag tyckte slog huvet på spiken. Jag har tänkt en del på det inlägget sedan dess så jag delar det rakt av för jag tycker det är så bra.
 
DAGS ATT BÖRJA BETALA BLOGGARNA MED TUMMEN?
Jag måste inleda med att lugna oroliga läsare angående rubriken. För nej, jag har inte tänkt börja ta betalt för att ni ska få fortsätta följa mig här på Trendenser. Det är ju det som är det fina med bloggar och instagramkonton. Det kostar inga pengar att ta del av inspiration på internet jämfört med exempelvis proffsiga papperstidningar och glossiga magasin. Men just därför tycker jag att vi (ja, både du och jag - alla vi) som läser och följer konton på nätet alldeles gratis borde bli lite bjussigare med våra tummar. 
 
Det uppfattas säkert som en förmäten sak att be vuxna människor om. Att trycka och tycka lite mer. Jag förstår det. Inte minst av alla som inte själva sitter bakom ett tangentbord och försöker komma på inspirerande saker att skriva om varje dag - året runt. Men för oss som gör det, i ur och skur, så är just interaktionen med er läsare himla värdefull. För att inte säga allt. I alla fall om vi ska orka (och i vissa fall kunna) fortsätta. 
 
Valutan i vår värld är nämligen inte bara pengar och kronor. Det handlar lika mycket om om engagemang och feedback. Dels emotionellt förstås, som en uppskattande klapp på axeln och en känsla av att bli sedd eller bekräftad. Det behöver vi ju alla lite till mans. Men det är också viktigt rent ekonomiskt, i form av användarstatistik och "engagement rates". Ni betalar ingenting för det ni får, men vi mäts i hur ni beter er. Eller inte beter er. Och i många fall är det David mot Goliat. Små independentskribenter som kämpar sida vid sida med stora multinationella medieförlag som har monetära muskler och integrerade plattformar, som kan korslänka och dopa antalet sidvisningar och använda smarta tekniska tricks för att få till snygga siffror mot annonsörerna. 
 
Vi som inte har allt det, vi har bara er läsare. Och era tummar.
Tänk gärna på det nästa gång du scrollar förbi en gilla-knapp." /Frida Ramstedt
 
Här hoppas jag kunna få tips från Lindas bok på hur man ska tänka. För ibland känns det en aning deppigt när man ser i statistik att många tittar och läser men man får ingen feedback. Och det är här jag tycker Frida beskriver det så bra! Att det faktiskt är lite viktigt för oss bakom bilderna och tangenterna. Att mycket av den inspiration man får är gratis och att man då kan bjussa på en tumme eller ett hjärta. 
 
Hur tänker du kring det här? Bloggar/instagrammar du själv eller läser du bara andras? Vore kul att höra din åsikt.
 
Nu önskar jag en bra söndag! Stor Kram -petra-

Kommentera här: