Nu har vi köpt hus!

För lite mer än sex år sedan så jag köpte jag lägenheten vi bor i till mig och min son Colin. Det var en stor grej för mig och jag hade sparat och snålat länge för att ha råd med kontantinsatsen. Det var såklart inte alltid kul men en härlig känsla sen när vi flyttade hit och det var vår lägenhet på riktigt!  Äntligen skulle jag få göra som jag ville. Sagt och gjort under några år och för lite drygt två år sedan så flyttade David in hos oss och i januari i år så föddes ju Arwen. I och med det så är vi verkligen i behov av mer plats vilket vi nu då har skaffat oss genom att köpa ett hus!
Jag är så tacksam och glad för så många saker med det här huset och en av dom är att vi flyttar dit i början av oktober och slipper bo trångt i vinter med overaller och barnvagn och hela det kitet som det innebär.
 
 
Huset är ett vanligt trist 60talshus från utsidan sett men insidan har så mycket potential att jag känner mig helt pirrig på att få sätta igång!
 
 
Det som tilltalade oss var alltså planlösningen, efter läget då förstås, och att det finns rum i källaren som gör att vi kommer att ha fler rum än bara de sovrum vi behöver. Både jag och David gillar att vara hemma och fixa plus att Colin är så stor nu och det känns skönt att kunna ge honom bra med plats att kunna vara med sina kompisar. Huset ligger på en lugn gata och har en fin trädgård med sol hela dagen och kvällen på baksidan. Just det där med kvällssol på baksidan är något jag haft på min önskelista. På bilden här ovan ser du baksidan på huset och vilken potential till härlig alltan det finns! 
 
Och såhär ser planritningen ut
Huset är på 104 kvm och där det står matsal kommer mitt och Davids sovrum att vara.
 
Något som vi inte har ritning på är två små rum som finns på en övervåning med snedtak dit man kommer via en trapp i hallen. När vi träffade säljaren berättade han att de som bott i huset från början hade använt de två små rummen som barnrum. I och med snedtaket så räknas den ytan inte in i boytan men vi tycker just den här ytan känns lite spännande i och med att den är utöver. Vad kan vi hitta på för något där uppe!? 
 
Jag tänker att det räcker såhär sålänge. Min ambition är att dokumentera det vi gör med huset, kanske dock mest med fokus på materialval, färger och sånt där annat göttigt som syns, men även såklart hur vi kommer dit! Och för att knyta ihop säcken så vill jag ge mig själv en klapp på axeln som kämpade på för att kunna köpa den här lägenheten för sex år sedan som nu gjort det möjligt att köpa vårt hus, hejja mig!
 
Vill du se vår lägenhet som nu ligger ute på hemnet klickar du här och gillar du det här inlägget klickar du på lilla hjärtat. 
 
Ha det fint! -petra-
 
1 Anonym:

skriven

Wow! En stor kram till dig vännen. Vet vilken kämpe du är o du/ni är så värda detta ❤️

Svar: Stort tack! Kram, Petra
Petra Krefors

Kommentera här: