Det stora vasinlägget!

Jag älskar fina vaser! Att ha en bra vas till sina buketter, kvistar och blad tycker jag är minst lika viktigt som själva innehållet. För innehållet varierar ju från gång till gång. Ibland har man en fluffig bukett och ibland bara en kvist
 
Jag har en liten samling som jag är väldigt nöjd med men jag har också några godingar på min önskelista.
 
 
Som till synes så använder jag mina vaser flitigt! Den ljusgrå från Ikea är perfekt till lite högre blommor och kostar bara 99 spänn. Väldigt värt. Jag gillar modellen väldigt mycket och tanken att köpa en till och måla har absolut slagit mig.
Och att den runda vasen från Ernst Form finns i vart och varannat hem är inte alls konstigt, den är ju toppen! Jag vill minnas att det är den näst största modellen jag har.
 
 
 
 
En kanna är hur fint som helst att använda som vas tycker jag! Det blir som en extra dekoration. Den här är från en tillfällig kollektion Ikea hade för några år sedan men kannor finns ju överallt. Särskillt på loppis.
Glasvasen är Ikeas glasburk Sinnerlig med korklock och är nog min absoluta favorit om jag ska välja en. Vi har nog fyra stycken här hemma som förutom som vas används till både värmeljus och havregryn,129kr kostar den.
De tre mindre vaserna till höger är alla köpta på loppis. En i mässing, en i riktigt tung marmor och den lilla runda, vinröda i keramik. De används som mest när en större bukett börjat ge upp och jag har slängt och klippt ner det mesta men det är en eller några blommor kvar som är för fina att slänga. Jag tycker det är fint att ställa en sån här liten vas bredvid sängen, det ger en mysig känsla!
 
Sen har jag ju några finingar på min önskelista då och den fylls på allt eftersom förstås.
 
 
De här ursnygga vaserna från 101 Copenhagen har jag verkligen förälskat mig i! De är alla som konstverk och jag tycker formerna är så väldigt intressanta. Min favorit ( eftersom de kostar pengar och jag bara kan välja en) är den på den lilla bilden. Och med den här vasen är det mer samspelet mellan växten man placerar i och vasen som gör grejen. En blomma kan inte utmärka sig ifrån en sån här speciell vas. Jag tänker att en protea kan passa alldeles utmärkt ihop med vasen. Vad tror du? Kanske vill man mest ha den utan något i?
 
 
Ernst igen, med en tilltryckt modell av den jag redan har. Jag tycker det är fint att ställa olika lökväxter utan innerkrukan i burkar och vaser i klarglas och den här vasen är en sådan det skulle vara väldigt fint i. Och en riktigt stor bunt med tulpaner också förstås!
 
De här vaserna är så coola! Och det är inte mer än ett par veckor sedan jag kollade upp dom och då visar det sig att de görs här i småland, i Älmhult. Smaelta heter företaget och Lotta är det som designar. Här kan du läsa mer om produktionern och se fler bilder. Jag tycker alltid det känns lite extra kul när saker är tillverkade här i Småland där jag själv bor. En sådan här vas känns som en vas man har med sig genom hela livet, kanske får i present och blir nyförälskad i lite då och då. 
 
Kontrasternas vas, Willmann vase, har funnits länge på min önskelista. Jag älskar klarglas och jag älskar betong och kontrasten mellan dessa är perfekt. Verkligen perfekt! Jag vill stoppa ner alla möjliga sorters blommor här i. Tänk vårens franska tulpaner, julens laxfärgade amaryllis eller söta vaxblommor för att tillföra ännu mer kontrast.
Väldigt, väldigt snygg och användbar.
 
Så, nu vill jag veta vilken som är din favoritvas och varför! Och har jag missat något, någon vas jag borde lägga till på min lista? 
 
Önskar en fortsatt fin påsk och helg! -petra-
 

Kommentera här: