Någon slags summering av året

Hej! Här satt jag, kvällen innan nya året skulle starta och skrev ett av mina längre inlägg. Jag skrev om tankar och funderingar, både framåt och bakåt. Det är ju nytt år nu och jag önskar dig ett fint sådant.
 
 
 
Det brukar bli att jag reflekterar över året som varit när det börjar närma sig nyår, inget annorlunda detta året. Och jag ser det faktiskt som en bra grej att ta sig tid att fundera över vad som var mindre bra och kan stanna i året som gått och vad vill jag ta med mig in i det nya året. Lite annorlunda för denna gången är att jag ju varit gravid större delen av 2017 och vet att jag kommer börja 2018 som föräldrarledig. Vilket känns väldigt fantastiskt och fint på många sätt! 
 
Och här känns det ju rimligt att börja dela upp sig i någon form av kategorier. 
 
Familjen. Vi blir alltså fyra om några veckor vilket innebär att vi kommer att behöva flytta inom något år eller så. Och här funderar vi på hur vi vill bo. Hur långt ifrån "vårt" område kan vi tänka oss att flytta iom skolan min 8-åring går på och ska få gå kvar på? Just nu pratar vi mycket om alla fördelar med att bygga nytt. Att köpa något gammalt och börja renovera lockar inte just nu när vi ska ha ett litet barn. Men vem vet?! Dyker huset med stort H upp så kanske vi ändrar oss. Har du byggt nytt och har lust att dela erfarenheter, hör gärna av dig! Här eller på mailen. 
 
Vi längtar efter att kunna vara mer aktiva tillsammans igen, gå promander, träna och åka på utflykter och göra mer av det vi gjorde innan jag blev gravid. Vi har varit hemma väldigt mycket pga jag inte kan gå så mycket utan att få väldigt ont. Känns härligt att det kommer komma med våren!
 
 
 
Jag själv då? En stor grej för mig just nu är just att snart kunna börja röra på mig som vanligt igen. Att träna och göra olika aktiviteter med familjen är en viktig sak men jag ser även väldigt mycket fram emot att kunna börja träna själv igen, att få tillbaka muskler och att slippa ha så ont i ryggen som jag har haft så länge nu. Det känns faktiskt som en big deal och något jag längtar efter.
 
Jag har bytt arbetsplats det här året och det har gjort så mycket bra för mitt mående vilket är a och o för att andra saker också ska fungera. När jag började på nya stället gick jag från 85% till 100% och har ändå haft energi att göra lite andra saker, så ni förstår ju vilket lyft! Att känna att man bara kan va istället för att hela tiden leta lösningar på att komma bort, det är stor skillnad.
 
Så det här med andra saker då. 
Jag tycker det är väldigt kul att göra tex samarbeten med olika företag och hade gärna tagit mig an fler men den här graviditeten har inte direkt vart smidig så jag har varit ganska begränsad i vad jag kunnat och inte kunnat göra. Samarbetet med Nilssons Blommor här i stan var en väldigt kul grej som jag lärt mig mycket av och samtidigt hade velat göra mer av men där satte foglossningen lite käppar i hjulet. Men förhoppningsvis blir det mer liknande grejer nu till våren.
 
När folk kört fast med sina hem och ber mig om hjälp är en annan sak jag tycker är himla roligt och vill göra mer av! Att klura ut smart förvaring, planera ett kök eller att få ett hem mer hemtrevligt och mindre stelt eller kataloglikt tycker jag är skitkul! Så fortsätt höra av er!
Att styra upp mig själv och bena ut vad det är för tjänster jag kan sälja är något jag tar med mig in i 2018 och jobbar vidare med. Hur ska bloggen se ut? Ska jag ha fler sociala kanaler, fb tex? Tips? 
Och att fortsätta tro på mig själv och att vara lite modig då och då är också sådant jag jobbat med under detta året och tar med mig in i nästa. Att få ett nej är inte hela världen när man tänker på vad ett eventuellt ja kan innebära om man bara vågar fråga! 
 
Och utan att jag tänkt på det så var det kanske inte så mycket skit under 2017 ändå?! Eller så väger det braiga bara över helt enkelt för jag kan inte komma på något. Oavsett vad så är jag tacksam och så väldigt redo för det nya året!
 
Hoppas du känner detsamma! Nu ska jag läsa andras summeringar av året som gått.
 
Vi ses i det nya året, -petra-
 
 

Kommentera här: