Ett vardagsrum, tre delar. Del I

Ibland massa barn ibland bara vuxna. I ett hem. I många hem bor barnen tex. varannan vecka och jag tycker att man ska få vara riktigt vuxen den tiden man är själva. Och barnen ska kunna leka som barn när de kommer hem. Såklart!
Det här vardagsrummet, som ni får tänka er ganska stort och avlångt och i tre zoner, tillhör en vän och hennes familj med 4 barn varannan vecka, och de eftersträvar mer lugn i rummet. Några punkter
  • Ingen tv i rummet
  • Stort matsalsbord finns
  • Mycket böcker finns
  • Ikeas dagbädd från Sinnerligkollektionen ska få sätta tonen i rummet
Jag har valt att dela upp det här inlägget i tre (minst) delar. Vi börjar med den delen där dagbädden är inblandad och som jag gissar kommer att användas mest av de vuxna. Men vet vet;)
 
Innan jag visste om att dagbädden var spikad hittade jag den här bilden och dog lite! Modellen, färgen, storleken- allt med denna soffan är top! Och den gör sig om än finare i miljön. För fin att inte dela med sig av helt enkelt. Vi tar med oss färgen ändå tycker jag.
 
Här har vi den!
Tänk en höstkväll, vilken dag som helst i veckan, musik, vin, tända ljus och den där personen man tycker så mycket om!
 
Plädar och kuddar.
 
 
 
Plädar och kuddar får det att kännas mer ombonat. Blanda gärna olika strukturer, som tex. linne och stickat.
 
 
Kuddhav!
 
 
Eftersom den här platsen inte ska fungera som en matplats, förutom möjligtvis en skål med godis då, så tycker jag man kan välja ett eller flera små bord. En tanke jag hade var oxå att välja ett bord med förvaring till de eventuella extra filtar, kuddar, spel m.m man kan stoppa undan de veckor man är färre hemma eller det bara behövs plockas iordning lite.
 
Det här bordet från Åhlens gillar jag verkligen! Bra storlek (höjd 45cm, dm 48cm), snyggt med trä och vitt, enkel design, förvaringen OCH - inga kanter att slå sig på! Win win, eller hur! Ett par hjul på detta och det skulle även kvala in på lätt-att-städa-listan! Ett annat runt förslag finns på collaget längre ner i inlägget. ( i kommande inlägg)
 
En till pärla från Åhlens är den här mattan i återvunnen bomull. 170x230cm. Den är enfärgad grå men i och med att den är vävd så blir det lite skiftningar i den. Perfekt om man vill tona ner sin färgskala men ändå inte ha det helt platt. En matta ramar in, dämpar ljud och värmer fötter.
 
 
 
Vi fortsätter direkt med en del I+ då det inte funkar att lägga upp fler bilder här nu??
 
Följ med dit! /Petra

Kommentera här: