Först ut #växtkärlek

Har du fortfarande inte drivit upp din första avokadoplanta än så kan du börja efter att du läst det här. Om man som jag bor i lägenhet och inte har tillgång till trädgård och växthus och hela den biten så är avokadokärnor det perfekta att odla! Det är kul, inte svårt och det blir fina små träd. Så, om du läste mitt inlägg jag skrev inför de här kommande växtinläggen så kommer du kanske ihåg att jag skrev hur man kan skippa ett av stegen i odlingen.
 
Vad jag menar med det ser ut såhär
 
 
Skippa alltså hela nål-/tandpetargrejen och lägg kärnan direkt i vatten istället. Glöm inte att torka av kärnan innan. På det här sättet behöver du inte oroa dig för att kärnan blir utan vatten och torkar istället. Jag byter eller fyller på vatten i den här burken var femte dag ungefär. Skalet lossnar superlätt när de ligger i vatten så det brukar jag pilla bort samtidigt som jag byter vatten. Och ni ser, en del av dom håller på att spricka upp för att börja gro rötter och då är det dax att sätta dom i jord. Smidigt va!?
 
Vill man ändå pilla med nålar eller tandpetare så gör man det. Den lite spetsigare delen uppåt och den med en liten plutt neråt. Vatten till hälften.
 
 
Det är ju ändå lite kul att pyssla med och de är fina att titta på. Jag brukar använda snapsglas och äggkoppar från loppis att stoppa dom i. 
 
 
Det här är två av de lite finare plantorna och som synes så bor de ganska trångt. Ju mindre kruka desto tjockare stam.
 
 
Den ena kärnan har helt förmultnat medan den andra fortfarande är helt grön. När kärnan fått lite rötter planterar du lite mer än halva kärnan under jord och låter toppen sticka upp ovanför.
 
 
När det börjat växa ut blad på stammen så ska man klippa i sitt älskade lilla träd, över det översta bladparet klipper du av och där grenar det sedan ut sig lite fint om man har tur. Här har ett av våra träd grenat ut sig medan det andra fortsätter att dra rakt upp. Så det kan vara bra att försöka med flera stycken.
 
 
Fina, gröna blad.
 
 
Tips! Sätt igång nu på våren så kommer det hinna hända mycket under sommaren. När det blir mörkare och kallare så växer de inte så mycket.
 
Sådär, frågor på det? Skriv en kommentar, ett mail eller pm på instagram @koltorpsplan
 
Stort lycka till och glöm inte trycka på lilla hjärtat ifall du gillar mitt inlägg.
 
//Petra
 
1 Petra Gashi:

skriven

Haha min man tjatar ju ideligen om att jag borde så en avokado. kanske får pröva det. Blir det som en krukväxt då?

Svar: Ja men då måste du testa nu! Bästa tiden att driva upp dom nu när det är ljust och hlr på att bli varmt! Lycka till!
Petra

Kommentera här: