Omplantering

Förra veckan började jag äntligen plantera om en del av våra växter. Jag har inte alls så många som jag hade för några år sedan, vilket syns ganska tydligt i mitt instagramflöde, men då hade jag mer tid också. Dock har jag nog mer snittblommor nu än då?! 
Aja, back to omplanteringarna förra veckan! 
Bara för skojs skull så har jag tänkt försöka få de redan ganska stora växterna ännu lite större och sedan att hålla dom fina. Ett lagom stort projekt som föräldrarledig! 
 
(null)
 
Skvätt iväg ( Euphorbia leuconeura ). Den här fick jag via instagram för något år sedan. Den får små frön som den skvätter iväg och på så vis försökar sig. Jag har dock inte hittat nån avkomma i grannkrukorna än men det har vuxit ut två skott på stammen.
 
 
Den fick ny jord o ny kruka. 
 
Tusenmoder.
 
(null)
 
 
(null)
 
Den här får små bebisar på kanterna på bladen som sedan ramlar av och börjar växa. 
Sådana här bebisväxter har jag skickat massor av, kors och tvärs över hela sverige! Den verkar svår att få tag på men det är en enkel växt att ta hand om. Också växer den snabbt, det är ju alltid kul! 
 
(null)
 
Jag har haft ett par krukor jag slängt i bebisar i allt eftersom de ramlat av och nu satte jag en och en i små såkrukor. Smidigt att plantera i större kruka om ett tag och om någon annan vill ha! Vill du ha!?
 
 
Söta va!?
 
Elefantöra
 
(null)
 
 
(null)
 
Någon mer än jag som fortfarande har den kvar? Den var ju så poppis för nåt år sedan eller två. Jag gillar min ännu mer nu när den börjat få en tjock stam och är mer som ett litet träd. 
 
(null)
 
 
(null)
 
Fler blad på väg!
 
???
 
 
Vad den här heter vet jag faktiskt inte. Nåt med zebra kanske? Vet du vad den heter?
 
 
Växer gör den i alla fall så jag har delat lite på den.
 
 
Den här är tänkt till en vän.
 
Kaktus.
 
(null)
 
Och tills sist, min superkaktus som jag fick i födelsedagspresent av David för två år sedan. Jag trodde inte att kaktusar växte så fort men den här har vuxit ca 30 cm sedan jag fick den. 
Lite Linda Hörnfeldt i bokformat har vi där på hyllan också!
 
(null)
 
Visst är den superfin och grön?
 
Det här är mina växtprojekt som jag hoppas jag ska kunna fortsätta hålla vid liv.
Och nu börjar det bli tid att plocka fram pelargonerna ur sina gömmor. Har du tagit fram dina än?
Jag har en kvar här hemma, uppe på ett skåp, resten har fått övervintra hos min moster. Dags att hämta hem dem snart!
 
Fin tisdag! -petra-
 

1 Anna :

skriven

Tror det är Moses stentavla kanske.

Svar: Jo men det stämde ju! Tack så mycket!
Petra

2 Anna :

skriven

Tror det är Moses stentavla kanske.

Kommentera här: