Bergs Potter

I samarbete med Nilssons Blommor.
 
Förra veckan skrev jag att vi skulle prata lite om Bergs Potter nästa vecka, och nu har det gått nästan en hel vecka och det är redan fredag! Vart tog den här veckan vägen!? Jag har i alla fall haft hemma ett gäng olika krukor från Bergs Potter och visst fastnade jag också för dom, som så många andra redan har gjort. De känns så gedigna och tidlösa.
 
Den Bergs Potter vi sett mest av än så länge är nog den här med volangkanten
 
 
Jag tycker det är så fint med det färglösa i både krukan och i spökträdet (Corokia cotoneaster). Strukturen som volangkanten ger och det yviga i trädet är alldeles lagom för att bli perfekt vackert. 
 
 
 
 
En annan modell i terracotta, med randig struktur och små kulor på både krukans och fatets kant,  här med en Aloe Vera.
 
 
Den här modellen är nog min favorit. Jag gillar ränderna ihop med de små kulorna uppe på kanterna.
 
 
Och hur bra blev det inte med en Alocasia!? 
 
 
Här har den grå krukan det randiga mönstret och terracottakrukan volangkanten. Det här är två mindre storlekar och jag tyckte de passade fint på soffbordet tillsammans med lite ljusstakar och annat fint.
Och extra mysigt blev det förstås med första hyacinten.
 
 
 
 
 
Hela Bergs Potter grejen startade redan 1942 i Köpenhamn när Victor Berg öppnade sin affär, Flowers, och började importera krukor från Toscana. Du kan läsa hela bakgrunden till de vackra krukorna och hur de tillverkas här.
 
Jag hoppas att du har hittat lite inspiration i det här inlägget. Om så, klicka gärna på lilla hjärtat.
Krukor och växter (förutom aloe veran) kommer från Nilssons Blommor.
I samarbete med Nilssons Blommor.
 
Nu blir det fredagsmys för hela slanten, imorgon kallar innebandyhallen.
 
Trevlig Helg! -petra-

Kommentera här: