Före och efter hos W

Och så var jag då klar hos W och jag tycker det blev det där lugna och ombonade som var utgångspunkten.
Första inlägget hittar du här.
 
 
Att ställa sängens ena långsida mot väggen var min första tanke och jag tycker det blev himla bra. Mysigare och man har en naturlig uppsyn över rummet och de två dörröppningar som finns på väggen mitt emot. Att måla en del av väggen gör att det känns mer ombonat och lite mer dämpat än med bara vitt och det ramar in sängen fint.
 
Den supermegaraka linjen har jag mätt ut med hjälp av ett vanligt vattenpass. Maskeringstejp sattes dit och innan vi målade grått så målade vi med vit färg för att få den skarpa linjen, vilket vi verkligen fick! Med en torktid på ca 6 timmar så målade vi en vända på dan och W gjorde andra och sista stryket på kvällen. Färgen är från Rusta och nyansen heter Betong, kostade 99kr för 2.5 l då det var erbjudande, vilket de har ganska ofta.
 
 
Tre tavlor med ram från loppis för 20kr/st blev tre fina clipboards med fina bilder. Jag köpte en träfiberboard på jem och fix för 20 kr och skar till bitarna med kniv. Klämmor köpte vi på biltema i flerpack med olika storlekar för 29kr.
Konsoll och lampa fanns sedan innan.
 
 
Ramen över sängen kostade tio kr på loppis och jag har tagit bort glaset och klätt det med jutevväv.
 
 
 
Jag tänkte ju att W skulle ha en fåtölj och vad springer vi väl på då om inte en utan TVÅ Emmafåtöljer! Det är den ni ser i förgrunden här. Lite sliten i tyget men annars fin. Vilken tur att det fanns två så att lillasyster kunde få en också:) 100kr/styck på loppis. Grå sängkappan 249kr från Ellos. Svart påslakan 99kr från Ikea. Kuddarna och mattan fanns innan. 
 
Sänggaveln
Sängen är 105 cm bred så jag gjorde gaveln 110 cm bred och 92 cm hög av en osbskiva från jem och fix. Använde billigaste täcket från ikea som vaddering, 39kr och tyget Strandnarv 89kr/m från ikea.
 
 
Jag tvättade tyget och sicksackade alla kanter innan jag häftade dit det.
 
 
Det urfina tyget! 
 
 
 
Jag sydde ihop det tredubbelvikta täcket ( så gott det gick och det behövde ju verkligen inte bli snyggt ) för att det inte skulle kana och flytta på sig för jag ville inte häfta mer än nödvändigt. 
 
 
 
Viktigt att hörnen blir snygga.
 
 
 
Klart!
Sammanlagd kostnad för gaveln blev 280kr.
 
 
Den andra delen i rummet som vi fixat har fått skrivbord och lite upphängningsmöjligheter för foton, bilder och annat som man med tiden vill byta ut.
 
 
Det enda som vi köpt nytt här är klämmorna från biltema och lampan som är en nyhet från Ikea men som jag faktiskt inte hittar på deras hemsida så jag vet inte vad den heter. 79kr kostade den iaf. Skrivbord, stol och korg fanns innan men på andra ställen på huset. Vi köpte anslagstavlan på loppis för tio kr och hängarna till tidningarna gjorde jag av en bit axelrem från en väska och två svarta skruv. I några glasburkar för fem kr styck ligger ljusstumpar, pennor, gem och klämmor. 
 
 
 
 
Klämmorna hänger på en bit hampasnöre som jag satt upp med två svarta skruv.
 
 
Fjädrar och hampasnöre hade jag i gömmorna.
 
 
För bara strax över tusen kronor har W fått ett nytt rum! Då inklusive sängkappa, sänggavel, lakan och fåtölj.
 
Har man bara tålamod och ger projektet lite tid så får man ett personligt uttryck för dessutom mindre pengar. Och visst är det en del av charmen med loppis och begagnat att hitta den perfekta stolen eller ramen med rätt utseende och patina. Känslan blir ju en helt annan än om man handlar i en vanlig butik.
 
Vill du ha min hjälp med någon del av ditt hem eller kanske i något annat utrymme, stort som litet, helhet eller detaljer, 
Maila mig på [email protected] eller hör av dig via pm på instagram där jag heter @koltorpsplan 
 
Ha en fin lördag! /Petra 
 
1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom:

skriven

så fint

Svar: Tack! Kul att du gillar:)
Petra

Kommentera här: