Enkelt brödrecept

Det här brödet smakade jag för första gången hemma hos en väns mamma och jäklans vad gott det var! Efter det så bakade jag det själv under en ganska lång tid men nu har det gått flera år sedan jag gjorde det sist. Tills härom dan. 
 
 
 
 
 
Det ska vara inne länge i ugnen men tar inte mer än max tio minuter att blanda ihop.
 
Det här behöver du
2 st 1 1/2 liters brödformar
1/2 dl vetegroddar
1 1/2 dl rågkross
1 1/2 dl vetekross
1 1/2 dl havregryn
3 dl rågsikt
5 dl vetemjöl
4 tsk bikarbonat
1 dl sirap
1 liter filmjölk 3%
Jag brukar ha i tranbär, russin, aprikoser och liknande om jag har det hemma.
 
Såhär gör du
Blanda alla torra ingredienser, häll i sirap och filmjölk. Fördela i formarna och grädda i 90 minuter på 175 grader.
 
 
 
Vardagslyx!
 
Trevlig kväll! /Petra

Kommentera här: