Kök

Jag har lite kvar att göra i mitt kök och nu känner jag att det är dax att ta tag i det. Vissa saker tar längre tid än andra och jag måste vända och vrida ganska många gånger på saker innan jag känner om det är rätt. Sådant man lär sig med tiden.
 
Ett inspirationsregn att börja med...
Fyra nyanser av blått. Elledecoration.se
(Kolla in palettbladet till höger)
 
 
Grönt. Fläkt och hylla kommer bli liknande hos oss då vi inte heller har några överskåp och en vanlig fläktkåpa inte passar hos oss. 
 
 
Vitt och vintage. Elledecoration.se
 
 
Mer vintage. The Kitchen, Artilleriet
 
 
 
We need a house! När finaste nyheten visar sig vara för stor för ändamålet. Använder färgerna och materialen i bilden som inspiration. Grått, vitt, svart, trä, vintage och lite grönt i form av växter.
Falsterbo vägghylla från Ikea. 
 
 
Mer på samma färgtema. Här med lite textiler oxå. Tycker om när det inte är perfekt och matchar. DET, är perfekt för mig! Bild:Ikea
 
 
Har visat den här bilden på bloggen förut men då för att notera den härliga blå färgen på luckorna ( läs inlägget här ). Nu inspireras jag även av lösningen över diskbänken och fläkten, likt bilden i början av inlägget.
Foto via: Entrance Fastighetsmäkleri 
 
 
 
Så, nu när jag vet hur jag vill ha det måste sakerna inhandlas. En del roligare än andra;)
 
 
 
 
 
 
Hyllplan i trä, antagligen målas det vitt för att bli enhetligt med väggen. Eller mörkbrun bets med ett vax över.
Downlights att fräsa in i hyllplanet, Jula 
Fläktskåp med vit lucka, Ikea
Beige marmorskärbräda, Granit
Kryddkvarn, Menu
Ett måste i växtväg, Rosenskärm, Plantagen
Rostfritt stänkskydd, Ikea
 
Och så var det det här med belysning... Förutom lampa i fläkten och downlights under hyllan kommer jag vilja ha en stående lampa på hyllan. Här är mina, i nuläget, bästa alternativ.
Från vänster - Menu JWDA concrete lamp. Plug lamp, Ateljé Lyktan. Pholc George. Eclisse, Artemide.
Vilken skulle du välja? En av varje, eller hur!?
 
Några fler detaljer
 
 
 
Skärbräde, Moltaz designshop
Nyhet korg Hemtrakt, Ikea
Hylla Omar, Ikea
 
Då så, bara att vänta ut förkylningen (omgång ? i rad) och sedan kavla upp ärmarna!
 
Ha det! /Petra
 
 
 
 
 

Kommentera här: