Let´s get corky

Kork är ett material bestående av korkekens bark.
Materialet kork har länge använts för att försluta flaskor, i synnerhet vinflaskor. Benämningen kork har därför blivit synonymt med en propp som försluter en flaska, eller liknande trots att naturkork allt mera ersatts av andra material, till exempel plast.
Materialet kork används även bland annat till flöten och flottörer, mattor, packningar och som emballage. /Wikipedia

Och nu, fortfarande väldigt många proppar som försluter flaskor men oxå möbler, lampor, köksmaskiner ( !!! ) och små söta boxar och askar för tex. smycken och hemlisar. Kork känns som ännu ett sätt att komma närmare naturen i våra hem. För både färg- och materialmässigt vill vi ha det mer och mer naturligt. 

 

Snyggt, naturligt och framförallt- väldigt praktiskt. Glöm allt som har med hål i väggen att göra! Vill man göra något liknande så finns det kork att köpa på rulle. Tex här. 10x1 meter för 1500kr. Billigare än vissa snyggtapeter och väldans mycket coolare!  
 
 
Hur snyggt!? Oxå väldigt smidigt att göra själv. Och gulligt att nåla dit små lappar till varandra på!
 
 
Hemlighetsasken Lens för  Wrong for Hay. Bild: Fantastic Frank
 
 
Ursnyggt att blanda materialen kork och glansig vit porslin
 
 
 
Mer belysning i helt eller delvis kork
 
1. Material Pendant. Noergard-Kechayas
2. Picia glass and cork Pendant. Enrico Zanolla
3. Sinnerlig bordslampa i frostat glas och kork. Ikea
 
 
Väldens största korklampa är i mörkbrun kork. Så rätt! 
 
 
Det här är ju bara för häftigt! De som gjort dessa återvinner allt möjligt och gör nya grejer.
Klicka på bilden för att se mer.
 
Kollektionen Sinnerlig av Ilse Crawford för Ikea.
 
 
Vill man inte fylla en vägg eller ha ett helt bord i kork så finns det massor av mindre detaljer och köksdetaljer känns alltid rätt och användbart.
 
 
 
 
2. Underlägg ikea ( 2 för 9kr!!! ) TIPS! Använd till små krukor med kaktusar i!
5. Liten ask Vitriini Ittala
6. Salt&Peppar Normann Copenhagen
 
Vad blev du sugen på i korkväg nu då!?
Jag blev väldigt inspirerad av sänggaveln i kork. Någon dag ska jag bestämma mig på riktigt hur jag vill ha det i mitt sovrum och då ligger korken bra till. Jag är oxå fortfarande väldigt svag för sinnerligkollektionen och längtar till nästa gång jag är på Ikea. Hoppas ni oxå har hittat något att inspireras av. Kanske blir det ett sovrumsinlägg snart!  /Petra
 
 
1 P i X E L I E – Fotograf Erica Pettersson:

skriven

Häftigt :-)
Jag gillade väggen på första bilden! Funktionellt och bra inspiration på samma gång :-D

Svar: Eller hur! Man bli bra sugen på att göra något större med kork nu! Kram
Petra

2 Anonym:

skriven

Gillar allt! / maj Britt larsson

3 Patrik at Brass&Gold:

skriven

Kork är snyggt! Älskar arbetsrummet där de satt kork på hela väggen! Vilken trevlig blogg du har föresten! Den ska jag följa!

Svar: Ja! Älsk på kork. Såg att du tipsat om sinnerligkollektionen med glasburkarna med korklock hos dig. De är underbara och ett måste-ha! Jag tror jag har lyckats lägga till dig på min följlista oxå;)
Petra

4 Patrik at Brass&Gold:

skriven

Ja visst är burkarna från Sinnerligkollektionen snygga med! Jag har köpt den lilla och planterat i men skulle även gärna köpa den stora. Har tyvärr inte plats för den i min lägenhet men man kan ju köpa och spara till senare! Kul att jag hamnat på din följlista - du hamnade på min med!

Kommentera här: