Ett vardagsrum, tre delar. Del III

Tredje och (näst)sista delen i Ett Vardagsrum! ( knasigt va, när det står tre delar;) )
 
Böcker. Det är fint med böcker och de senaste åren har det gått flera trender i hur man kan inreda med sina böcker. Senaste trenden är nog den med bokryggen vänd inåt och innan dess var det färgkordinerade böcker i bokhyllorna. Oavsett hur man vill samla sina böcker kan det ju vara skönt att ha dom på ett och samma ställe i alla fall. Som ni kanske minns så har familjen redan mycket böcker i sin samling!
 
Kära Elfa! Perfekt att kunna flytta runt hyllplanen efter ens egna behov.
 
Ikea har oxå ett hyllsystem som går att modifiera efter ens egna behov. Algot heter serien och har mer än hyllplan man kan använda på väggskenorna, tex korgar i olika storlekar.
 
 
 
Luftiga stringhyllor.
 
 
Jag gillar dessa vägghängda exempel av flera anledningar. Nummer ett är att det går att flytta runt hyllplanen. Ibland vill man ju faktiskt ändra om lite och då är det ett enkelt sätt. Lättstädat, say no more! Och att det blir luftigt till skillnad från bokhyllor som står direkt på golvet.
 
Eftersom man kan sätta upp hyllorna som man vill med de här systemen så tycker jag att en bra idé är att korta av hyllorna på ena sidan för att få plats med en skön fåtölj. Som att integrera fåtöljen i själva hyllan.
 
"Ateljee". Dusty Deco.
 
Greige German 50s Lounge Chairs. Dusty Deco
 
 
Nolmyra. Ikea. Verkligen prisvärd! Snygg,lätt och praktiskt med avtagbart tyg. Finns i trärent och grått oxå.
 
 
Fåtölj av Jukka Setälä för Adea. Svennssons.se. En riktig snygging som ser ut att vara minst lika skön som fin.
 
Nu kommer man vilja sitta här och då  vill man ju ha det skönt under fötterna oxå och lite ljus så man ser att läsa. Här funderar jag på om man inte skulle slå till på en likadan matta som vid dagbädden. Eller en rund i samma utförande om det skulle finnas.
 
Från Åhlens. Inlägget om dagbädden hittar ni här och här.
 
Klämspot, ni vet lampan man bara klämmer dit så sitter den där!? Kan vara en av de bästa uppfinningarna och det finns sjukt många fina att välja bland. Den här lampan att klämma fast på ett av hyllplanen kommer även att fungera som en extra mysbelysning hos familjen även när man inte sitter där och läser. Och jag tycker det kan vara riktigt snyggt att ha två likadana lampor precis bredvid varandra. Som en extra liten cool grej, med funktion såklart.
 
Tolomeo Pinza klämspot. Enkel och stilren. Funkar i många år framöver. Tolomeo finns i många fler modeller, tex golvlampa, bordslampa och vägglampa.
 
 
 
 
 
Projecteur 165 klämspot
 
 
 
 
 
Den här från Hay är ju riktigt fin! Enkel men har ändå det "där".
 
 
Så, mitt moodboard för bokdelen i vardagsrummet
 
 
 
 
Boktapet- MrPerswall
Citronfikus S-form- Plantagen
Ursnygg fåtölj- Lovebird, Baggedesign
Stool/Sidetable i korg- Dusty Deco
Klämspot- Noc Light Hay
Svart Pall/sidobord- Åhlens
Matta- Åhlens
Förvaring i grå filt- Boligheter
Monstera- Plantagen
 
 
Yes! Har ni fått någon inspiration? Jag funderar faktiskt på Nolmyrafåtöljen från Ikea, den känns sådär lagom cool och lounge´ig! Och snurrfåtöljen i moodboardet, vilken dröm! Perfekt färg har den oxå.
Jag skrev ju något om näst sista delen i början av denna delen. Jag tänkte göra ett inlägg med sådant jag hittat under tiden jag gjort dessa delar men som inte fått plats och som är mer detaljer än större möbler. 
Ha en urskön söndagseftermiddag! /Petra
1 Patrik at Brass&Gold:

skriven

Vilka bra tips! Fåtöljen från IKEA verkar riktigt intressant!

Svar: Japp, och skön var den oxå så jag tänkte slå till på två stycken. Tror du inte jag glömde hämta dom på lagret;) !!
Petra

Kommentera här: