Ett vardagsrum, tre delar. Del II

Välkommen till del två i Ett vardagsrum! 
Matplatsen. Ni som läste del ett såg kanske att det redan finns ett matsalsbord hos familjen. Det är placerat med stolar på båda sidorna, längs med det avlånga rummet och står med ena kortänden mot ett fönster som är något bredare än bordet. 
 
Om man har plats för ett extra matbord, i tex vardagsrummet, så tycker jag absolut att man ska ha det! Det behöver inte vara stort men det gör så mycket att kunna sitta nån annanstans utan att se spis och disk och det blir lite annat än köket man sitter i varje dag. Lite helg-mys-feeling helt enkelt! Plus att det är perfekt till både läxor och dator.
 
 
 
Jag vet själv hur opraktiskt det kan vara med duk när man har barn. Men jag tycker ändå att man kan slänga på en duk för det känns himla lyxigt! Och väljer man dessutom en linneduk så blir den bara finare med tiden ju mer man tvättar den.
 
 
 
En plats att sitta länge vid. No träsmak i baken, please.
 
Bild:Hemnet. Stolar Eames. Som plockar upp det vita och träet från dagbäddsplatsen i rummet.
 
 
Muuto
 
 
Ursnygga Bop i skinn från Offecct. De här åker upp på min önskelista!
 
 
Och nu till myspyset, mattan! 
 
 
Den här snyggingen är handvävd i Spanien och av återvunnet vintagematerial.
 
 
 
Större modell av mattan block från House Doctor.
 
 
 
Ullmatta från Ellos. Fint med fransar i naturtråd.
 
Ryamatta från Ellos. Så snyggt med det icke perfekta mönstret. 
 
Jag tänker mest mysiga middagar vid det här bordet ( jag kanske är helt ute och cyklar;) ) och då vill man ju ha en mysig belysning om man ska tända över bordet. En dimmer kan bli perfekt att ha här.
 
 
 
Amp Lamp, Normann Copenhagen. Det färgade glaset gör ljuset lite dovare och det funkar utmärkt att ha en eller flera lampor tillsammans. Coolt att ha en av varje modell och hänga ihop i lite olika höjd.
 
 
 
En favorit sedan länge. &tradition for Normann Copenhagen.
 
 
Urhärliga former från Tom Dixon. Även här snyggt att blanda modellerna.
 
 
En annan pendelvariant är den här från Lightyears. Modern med mycket retrofeeling.
 
Mer glas. Från Hubsch. 
 
Ja, då var del två i Vardagsrummet klart! Visst finns det så mycket fint. Och visst kan det vara svårt att inte sväva iväg och välja lite här och lite där, haka på en trend där och välja något annat här. Det är såklart helt okey men om man vill ha ett lugn i rummet bör man begränsa sig något till färger och material. 
 
Här är mitt moodboard för matplatsen i vardagsrummet
 
 
 
Bord- Ikea
Ullmatta- Jotex
Pendellampa- &tradition, Normann Copenhagen
6-kantigt korkunderlägg- Bloomingville
Vinglas- Ikea
Ljusstake- Superliving, Normann Copenhagen
Stol- Ikea
Blad- monstera
Linnedukar- Artfire.com
 
Ljustaken tycker jag känns lite som pricken över i:t! Och visst känns nya stolen från Ikea som en vinnare!
Nu ska jag styra om hjärnan till böcker och åter böcker som blir nästa del i Vardagsrummet.
Trevlig helg! /Petra

Kommentera här: